Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 95484
تعداد بازدید : 2808

معرفی کتاب

کتاب آیین هندو

کتاب آیین هندو اثری ترجمه ای از مدیر این سایت است که در اینجا معرفی می شود. این معرفی را عینا از سایت زیر اقتباس کرده ام. www.p-khorshid.ir



به نام خدا

كتاب آیین هندو در واقع ترجمه بخش هندوئیسم كتاب راهنمای جدید ادیان زنده[1] است كه زیر نظر جان آر. هینلز[2] استاد مطالعات تطبیقی ادیان در مدرسه مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن[3] تالیف شده است. این كتاب در سال 1997 به چاپ رسیده و بخش آیین هندوی آن را سیمن ویتمن[4]، استاد ارشد مدرسه مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن نگاشته است.

دكتر علی موحدیان عطار عضو هیئت علمی مركز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب و مترجم این كتاب در مقدمه خود خاطر نشان می­كند كه نگارندگان این كتاب سعی كرده­اند هم از نظر كمی و هم از نظر كیفی مناسب ترین روش مطالعه ادیان را طی كنند و تلاش نموده­اند تا آخرین تحقیقات درباره ادیان و روش­های مطالعه دین را مد نظر داشته باشند و به همین دلیل بخش­های مختلف این كتاب داده­های تازه­ای را با بهره­گیری از روش­های جدید فراروی خواننده می­نهد.

از نظر مترجم، ویژگی بارز این كتاب توجه خاص به آداب و رسوم و مناسك و ابعاد مردمی دین است و در بخش آیین هندو، علاوه بر این توجه، تلاش شده است تا با نگاهی پدیدارشناسانه به آیین هندو، با گذر از لایه لایه این آیین پیچیده، جوهره اصلی آن باز شناسی شود. عدم موفقیت كامل نویسنده در بازشناسی جوهره آیین هندو، مرور گذرا و تبیین تكلف­آمیز درباره عقاید و اندیشه­های فلسفی_دینی و عدم تبیین محور وحدت بخش آیین هندو سه نكته­ای هستند كه از دیدگاه مترجم جزء نقاط ضعف این اثر قلمداد شده­اند.

موحدیان عطار، در بخش دیگری از مقدمه مترجم، هدف از ترجمه چنین اثری را پر كردن بخشی از خلای كه درباره ابعاد عرفی و مردمی دین در منابع دینی و به طور خاص در منابع فارسی وجود دارد، دانسته است.
خلاصه كتاب
كتاب آیین هندو از هفت بخش تشكیل شده است. در بخش نخست كه با عنوان آیین هندو چیست؟ تنظیم شده و در واقع حكم مقدمه كتاب را دارد، نویسنده به بیان تعریف خود از هندوئیسم می­پردازد و متمایل است تا آیین هندو را یك سنت دینی در حال تكامل بداند نه دینی بسیط و متمایز به گونه­ای كه معمولا از اصطلاح دین فهم می­شود.

در بخش بعدی نویسنده به بیان رویكردهای مختلف به آیین هندو می پردازد و توضیحاتی را درباره تاریخچه رواج اصطلاح هندوئیسم و مفاد آن ذكر می­كند.

بخش سوم به تاریخ و خاستگاه آیین هندو اختصاص یافته است. ویتمن، ادوار تاریخی دین هندو را به چهاردوره تقسیم می­كند. دوره آیین هندوی نخستین، كه از حدود 4000 سال تا 1750 قبل از میلاد تخمین زده شده است. دوره دین وده­ای، كه از اواسط هزاره دوم تا 500 پیش از میلاد در نظر گرفته می­شود . دوره آیین هندوی كلاسیك از حدود 500 پیش از میلاد تا 500 میلادی و دوره آیین هندوی میانه یا قرون وسطایی كه از قرن ششم میلادی تا قرن نوزدهم جریان دارد. نویسنده در این بخش به بیان ویژگی­های بارز هر دوره پرداخته است و وقتی به بیان ویژگی­های دوره سوم و توصیف مذاهب هندویی و خدایان معروف­تر چون ویشنو و شیوه می­رسد، علاوه بر توضیح خصوصیات این خدایان، با ضمیمه كردن تصاویری از این خدایان معروف و همچنین ساختمان معبد هندویی به تبیین بهتر این ویژگی­ها از راه ارجاع به تصاویر كمك می­كند.

سیمن ویتمن در بخش چهارم به بیان مهم­ترین اصول و اعتقادات هندویی پرداخته است. وی آموزه­های درمه، سمساره، كرمه،كاست، مكشه و نیز در باب نگرش هندوها به مفهوم خدا مفاهیم برهمن، بهگوان، ایشوره و ایشته دوه را به صورت مختصر توضیح می­دهد و سپس در بخش بعد به بیان مهمترین آیین­ها و آداب هندویی می­پردازد. او با ذكر این نكته كه كمتر دینی به اندازه آیین هندو به آیین­ها بذل توجه كرده است، به بیان جایگاه آیین­ها در هندوئیسم پرداخته است. نویسنده ضمن اشاره به سمسكاره­ها یا همان آیین های مقدس خانگی به بیان ویژگی­های عبادت معبدی، معبد و آداب آن و نیز عبادتهای دسته جمعی هندویی می پردازد. نویسنده ذیل عنوان عبادت دسته جمعی پس از ذكر مراسم آیینی بهجنه خوانی، كتهه یا همان نقالی متون مقدس وعمل پرفضیلت زیارت كه در زیارتگاههای محلی، منطقه­ای و سراسری انجام می­گیرد، به بیان جشن­های سالانه هندویی پرداخته و این جشن­ها را پر رنگ و آب ترین جنبه آداب و آیین های هندویی دانسته است. نویسنده در قسمت پایانی این بخش به مناسبت توضیحاتی در مورد جایگاه و موقعیت زن در آیین هندو نیز ارائه كرده است.

بخش ششم این كتاب با عنوان آیین هندو در روستاها به چگونگی آداب و اعتقادات دینی در روستاها پرداخته و از ایین هندوی روستاها به عنوان رایج­ترین شكل این دین یاد می­كند. در این بخش به آیین­های روستایی، معابد روستایی و خدایان روستایی پرداخته و به دینیاران و جن­گیرها به عنوان واسطه­های تماس روستاییان با خدایان اشاره شده است.

بخش هفتم و پایانی كتاب به تحولات جدید آیین هندو اختصاص یافته است. تحولاتی كه در فاصله سال­های پایانی قرن هجدهم تا زمان نگارش كتاب در شبه قاره هند رخ داده و سبب شده است تا این سنت مجموعه ای از دگرگونی ها را در خود تجربه كند. نویسنده از برافتادن امپراتوری مغول، آغاز و زوال حكومت بریتانیا بر هند، گسترش ارتباطات و ورود صنعت چاپ، تكامل زبان­های بومی، آموزش و پرورش غربی، استفاده از زبان انگلیسی و هماورد جویی مسیحیت و مبلغانش به عنوان عوامل دخیل در این تحولات یاد می كند و برای رشد آگاهی، ملیت گرایی، فشار ناشی از حوادث داخلی و بین المللی و نیز میل به خود مختاری و تجزیه ملت ها نیز نقش موثری در این تغییرات قائل می شود. در این بخش به نهضت های جدید هندی نظیر برهمو سماج، آریه سماج و پراتهنه سماج اشاره شده است و به سیر پیدایش و تحولات این نهضت ها و نیز نهضت های كوچك و بزرگ دیگر در هند معاصر پرداخته شده است.

در قسمت كتابشناسی این اثر نیز 56 منبع تحت عناوین منابع اصلی، معرفی آیین هندو، باورها و اعتقادات هندویی، آیین­ها و آداب هندویی، آیین هندو در روستاها و تحولات جدید موضوع بندی و معرفی شده است.كتابشناسی ترجمه نیز شامل معرفی هفت منبع لاتین و پنج منبع فارسی است كه توسط مترجم به خوانندگان معرفی شده است. این كتاب همچنین دارای نمایه­ای كامل از اصطلاحات و واژگان در قسمت انتهایی است كه استفاده از آن را برای خوانندگان راحت­تر می­سازد.

 

ثبت شده توسط : آقای علی موحدیان عطار

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :