Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 226602
تعداد بازدید : 1157

موعودباوری در ادیان

جایگاه موعودگرایی در آیین بودای تبتی و علل گرایش به آن در عصر حاضر

مقاله ای که پیش رو دارید، در باره موعودباوری در یک دین بزرگ شرقی، یعنی آیین بوداست. این نوشتار به جایگاه میتریه، موعود بودایی، در سنت بودایی تبتی می پردازد.

 
جايگاه موعودگرايي در آيين بوداي تبتي و علل گرايش به آن در عصر حاضر
 

ابولقاسم جعفری
علی موحدیان عطار

آنچه اینجا ملاحظه می کنید، چکیده ای از مقاله است؛ تمام مقاله را می توانید در فایل PDF زیر دریافت کنید.

 

چکیده: 

ميتريه، موعود منجي در آيين بوداست که متون مقدس همه سنت هاي بودايي، آمدن او را پيش گويي کرده اند. اصل و اساس اين پيش گويي ها به سخنان بودا در سه سبد کانون پالي بازگشت مي کند، اما در طي زمان، در هر يک از سنت هاي بودايي ويژگي هايي پيدا کرده است که در سنت هاي ديگر ديده نمي شود. از همين رو، اهميت و جايگاه امروزي ميتريه در هر يک از سنت هاي بودايي نيز متفاوت شده است. موعودگرايي آيين بوداي تبتي به دليل تاخر زماني و تاثيرپذيري از آيين هندو، گاهي موضوعاتي مانند رويارويي با اديان ابراهيمي، به ويژه اسلام را در خود دارد که مورد توجه بسيار شرق شناسان نيز قرار گرفته است. همچنين از آن جا که ميتريه با مساله حکومت جهاني آينده در پيوند است، تاکيد دالايي لاماي چهاردهم - رهبر سياسي و مذهبي آيين بوداي تبت - بر احياي نام ميتريه و ساخت بزرگ ترين تنديس از ميتريه در شهر «بودگيا»ي هند - که طبق نقل تاريخ، بودا در آن جا به اشراق رسيد - از نظر مذهبي و سياسي اهميتي ويژه پيدا مي کند.

نوشتار حاضر ابتدا جايگاه ميتريه در سنت تبتي و ويژگي هاي خاص آن را بررسي مي کند و سپس به علل اصلي گرايش به احياي مجدد آن در تبت مي پردازد.

 
كليد واژه: موعودگرايي، ميتريه، آيين بوداي تبتي، دالايي لاما، کلکي، کاله چکره
عنوان نشریه:   مشرق موعود :   زمستان 1392 , دوره  7 , شماره  28 ; از صفحه 151 تا صفحه 173 .
 

ثبت شده توسط : آقای علی موحدیان عطار

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :