جمعه 2 فروردين 1398 - 16 رجب 1440 - 2019 مارس 22 - ساعت 23:28
179رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
ویژگی های مومن واقعی 16 اسفند 1397 17:26
بسیاری از ما ممکن است تصوری از «مؤمن» و «مؤمنان» داشته باشیم که با آنچه خدا و اولیای او درنظر دارند، یکسان نباشد. اما آیا کدام تصور از مومن و ایمان درست تر است؟ آنچه در پی می خوانید، ترجمه نسبتا روانی از روایتی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است که در آن مومن کامل الایمان را با ۱۰۳ ویژگی توصیف کرده اند. این روایت و نیز نکاتی به نظر رسیده است و فهرست وار به آن اشاره کرده ام، ممکن است تصور شما را در باره مومن بهبود بخشد.
نظریه ها و نوآوی ها 10 بهمن 1397 23:13
در اینجا فهرستی از عناوین برخی دیدگاه ها و یا یافته های مدیر این پایگاه است که می تواند به عنوان نظریه ها و یا نوآوری های وی نیز تلقی گردد. مطرح کردن این فهرست در اینجا می تواند این خاصیت را داشته باشد که همکارانی آنها را برای تحقیق برگزینند و یا زمینه هایی برای طرح آن در محافل علمی ایجاد گردد.
پادداشتی که در پی می خوانید، مطلبی است در باره رابطه تامین نیازهای اساسی انسان با اخلاق او. در این کوتاه نوشته به روایتی اشاره می کنم که از قضا موضوع آن با یک تحقیق روانشناختی آزموده شده است.
یاداشتی که اینجا می خوانید هیچ تناسبی با محتوای عمومی این پایگاه ندارد. اما نکته ای است که مشکل اعصاب خردکن و تکراری من را در کار با ورد حل کرده است. به حکم نوع دوستی و شکر این نعمت، دریغم آمد که آن را در اختیار دیگران ننهم. پس آن را همین جا، در بخش یادداشت ها درج کردم.
کتاب ادیان زنده شرق یک اثر ترجمه ای است که به معرفی ادیان شرقی می پردازد. مدیر این پایگاه، با ترجمه بخش آیین هندو از این اثر، در پدید آوردن آن سهیم بوده است. این بخش همان کتاب آیین هندو است که پیش تر به طور مستقل به چاپ رسیده یود.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خواب یکی از معصومان و اولیای خدا (علیهم السلام) را دیده باشید و از خود بپرسید آیا این خواب حقیقی بوده و من حقیقتا ایشان را دیده ام؟ از سویی، روایاتی از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که در آنها این مضمون را می یابیم که فرموده اند: هرکس مرا در خواب ببیند، خود مرادیده است. از طرفی می دانیم برخی خواب ها صادق نیستند و حتی اگر در آنها یکی از اولیای خدا را هم دیده باشیم، نمی توانیم آن را صادق بدانیم. بنابراین پرسش این است که این حدیث به چه معناست و چه موقع می توان مطمئن شد که حقیقتا خود حضرات (ع) را در خواب دیده ایم؟ کوتاه نوشته ای که در زیر می خوانید، پاسخی است که به نظر نگارنده این سطور در این باره آمده است.
آنچه در پی می خوانید یکی از زیباترین و نغزترین غزلیات مولوی است که عمدتا در باره استغنا و غم گریزی عارفان و اهل حقیقت است. نیازی به یاد نیست که غمی که عارف برنمی تابد غم دنیاست، نه غم های معنوی، چه اینکه غم های معنوی بخشی از احوال عرفانی بوده و بلکه عین شادیند؛ چنان که حافظ نیز به زیبایی می سراید: غم او را نتوان یافت مگر در دل شاد ما به امید غمش خاطر شادی طلبیم
علم تجربی اسلامی 20 مرداد 1397 14:53
کوتاه نوشته ای که در پی می خوانید یادداشتی است از نظریه جناب آقای جوادی آملی در باره اسلامی بودن علوم تجربی و مناط ان، که بدون هیچ نقد و نظری اینجا درج کرده ام.
نوشته ای که در پی می خوانید بر آن است تا آشکار کند که تقوا محور تمام تحولات سلوکی و بستر سیر معنوی و عرفانی در قرآن است. این البته برخلاف نظر مشهور است که ایمان را محور و بستر سیر معنوی و عرفانی در قرآن می داند.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شرایط بحرانی و پرمخاطره بر خدا توکل کرده اید، اما خلاف انتظارتان رخ داده و اثری از توکل خود ندیده اید. یقینا این شرایط ما را با این چالش ایمانی و دینی مواجه می کند که پس آن وعده ای که در مورد توکل داده اند، چه بود و چرا محقق نشد. کوتاه نوشته ای که در پی می خوانید، پاسخی را از خود قرآن برای این پرسش فراهم کرده که شاید از دید و نظر مخفی مانده باشد.
  • تعداد رکوردها : 179