دوشنبه 26 آذر 1397 - 9 ربيع الثاني 1440 - 2018 دسامبر 17 - ساعت 18:56
175رکورد در مدت زمان 0.031ثانیه
عبارت مورد جستجو :
نوع نگرش و بینش ادیان و مکتب های فکری در باره خدا تنوع قابل ملاحظه ای دارد. توجه به این گوناگونی می تواند ما را در خودآگاهی نسبت به نگرش و بینش خود یاری کند. این نگرش ها و بینش ها در کل به دو بخش تقسیم می شود: خداباوری و خداناباوری. در وهله بعد هرکدام از این دو نگرش به انواع و گونه های مختلفی ظاهر می گردد. در این نوشتار می کوشیم تا جای ممکن این تنوعات را آشکار کنیم.
به شکرانه فرا رفتن شمار بازدیدکننده گان از این پایگاه، از مرز دویست هزار.
تفکر هندی در بستری تاریخی از اندیشه های مختلف و متنوع پدید آمده است. یکی از زمینه های تاثیرگذار بر این تفکر، اندیشه های بودا بوده است. در این مقاله کوتاه، به این اندیشه ها و تاثیر آن بر تفکر هندی می پردازیم.
ما بین ایدیک مقالتین فی موضوع النظریه المنجی الموعود فی الادیان قد نشرتا قبل سنوات فی مجله المنهاج، رقم ۴۲ و ۴۳. اصل المقالتین کتبتهما باللغه الفارسیه و نشرتهما مجله «هفت آسمان» بجامعه الادیان و المذاهب بقم و بفضل من الله لفت الیهما انظار اهل العلم علی مستوی عالیه و مدی موسعه و استندوا الیهما کثیرا فی الکتب و المقالات العلمیه. جدیر بالذکر ان مجله المنهاج خطأت فی ذکر اسم المولف فی الرقم ۴۲ و صححه فی الرقم ۴۳ واعتذر.
دکتر علی موحدیان در نشستی با حضور شماری از استادان و دانشجویان و علاقه مندان، به ارائه توضیحات و مباحثی در باره کتاب تناسخ: گذشته و امروز پرداخت. در این نشست که در دانشکده الاهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، به بررسی علل و انگیزه های نگاشتن و انتشار کتاب تناسخ: گذشته و امروز و نیز برخی از نوآوری ها و تازه های کتاب، اشاره شد.
اگرچه اخلاق و دین و عقلانیت را ذاتا نمی توان در تقابل با عواطف انسانی دانست، اما گاه به نظر می رسد در اولویت نهادن به این هر کدام از این امور دچار تحیر و یا اختلاف می شویم. از طرفی، افراد مختلف با پیش زمینه های فکری و فرهنگی متفاوت در اولویت دادن به هر یک از این امور، با هم فرق داشته و رفتارهای متفاوتی را بروز می دهند. علاوه بر این، به نظر می رسد جامعه مدرن و انسان امروزی در مجموع عاطفه گراتر شده است. اما این چیزی است که دست اندرکاران امور فرهنگی شاید کمتر به آن التفات داشته باشند. همه این امور سبب می شود تا اشکالات و ناهمسازی هایی در مهندسی فرهنگی ما پدیدآید. این یادداشت به طور موردی و با استناد به یک نمونه، به بررسی مختصر این حقیقت می پردازد.
تصانیف الادیان 17 بهمن 1395 13:16
اذا اردنا ان ننظر تنوعات الدیانات بما بینهم من النسب و الروابط، فی صوره واحده، نحتاج الی مخطط مثل ذالک:
حسن یوسفی اشکوری در مقاله ای که سوم بهمن ۹۵ در سایت زیتون منتشر کرده است، به موضوع «تشیع آغازین در پویه تاریخ» پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: «شیعه به مثابه یک حزب سیاسی بود که با یک اعتراض ساده و روشن آغاز شد و در گردونه تحولات بعدی در طول سه قرن به یک گروه اعتقادی ـ سیاسی کاملا متمایز و در پاره ای موارد متعارض در متن اکثریت مسلمان سامان یافت. به نظر می رسد اگرچه دلایل و شواهدی که او اقامه کرده قابل تامل است، اما با نتیجه ای که می گیرد به طور غیرمنتظره ای از واقعیت دور شده است. او به رغم شواهدی که حکایت از نوعی طرز تفکر دینی در علی (علیه السلام) و برخی پیروان او مانند سلمان و ابوذر و ابن عباس و مقداد و عمار و ... می کند، این عامل مهم فکری، یعنی نگرش و بینش و قرائت متفاوت این گروه به دین و اسلام را نادیده انگاشته و سرآغاز تشیع را به صرفا «یک اعتراض ساده» تحویل برده است. این نوشتار نقدی است بر دیدگاه یوسفی اشکوری در این باره.
این حقیقت مهم را در قرآن و در تعالیم اولیای دین (علیهم السلام) به ما تعلیم کرده اند که پیمودن راه ایمان بدون ابتلا و آزمون و فراز و فرود، نخواهد بود. همچنین، به راه های مختلف بیان کرده اند که فقر و تنگدستی از ابتلائات و آزمون های رایج و معمول در این راه است که عموم راهیان راه ایمان، لااقل در برهه ای از زندگی، به آن مبتلا خواهند شد. در همین باره، پاسخ امام رضا (علیه السلام) به یکی از اصحاب که از تنگی معیشت شکایت کرد، بسیار تامل برانگیز است:
در این مقاله این پرسش را به قرآن و روایات اسلامی عرضه داشته ایم که از منظر انسان شناختی آیا انسان ها می توانند مالک یکدیگر شوند؟ اگر نه، پس پذیرش نظام برده داری در اسلام از چه روست و این دوگانگی را چگونه باید حل کرد؟
  • تعداد رکوردها : 175