دوشنبه 26 آذر 1397 - 9 ربيع الثاني 1440 - 2018 دسامبر 17 - ساعت 17:31
175رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
آنچه در اینجا پیش روی شما قرار گرفته، جزوه درسی سنت های عرفانی غیر اسلامی است که در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ در دانشکده الاهیات دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شده است.
کوتاه نوشته ای که پیش رو دارید، یادداشتی است در باره خواب های پریشان و خواب بد دیدند و نیز بد خوابیدن. در این نوشته به این موضوع از دو منظر تجربی و دینی توجه شده است.
آنچه در پی می خوانید نکته ای است در دسته بندی روش های دین پژوهی، که در قالب دو نمودار بیان شده است.
خودآگاهی و مراقبه 19 آبان 1396 17:31
آنچه در پی می خوانید مطلبی است در باره لزوم خودآگاهی و مراقبه بر عمل ها و عکس العمل هایی که از ما سر می زند. این مطلب در عین سادگی، تاکیدی است بر این حقیقت که بسیاری از کنش ها و واکنش های ما ناخودآگاهانه و چه بسا از سر توهم باشد. بنابراین، می طلبد که در هنگام عمل قدری هم در باره انگیزه ها و دلایل عمل خود بیندیشیم.
مراحل سیر عرفانی و معنوی را با تعابیر مختلف و اصطلاحات گوناگونی بیان می کنند که گاه گیج کننده می شود. اما، چنان که برخی عرفان پژوهان گفته اند، به نظر می رسد همه این مراحل و اصطلاحات، از سه مرحله کلی طریق عرفانی حکایت می کنند. آنچه در پی می خوانید تطبیق این سه مرحله و تبیین های مختلفی است که برای آن کرده اند. تفصیل بیشتر این کوتاه نوشته را در کتاب مفهوم عرفان، از همین قلم، بجویید.
در قرآن آیه مشهور اما کمتر مورد بحث قرار گرفته ای هست که می گوید: «خدا میان آدمی و دلش حایل می شود ... أَنَّ اللَّهَ یحَُولُ بَینْ‏َ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ ...» اما جا دارد بپرسیم که آنجا (میان انسان و قلب او) کجاست؟ و خدا آنجا چه می کند؟ من در پی پاسخی برای این پرسش که بودم، به حقیقتی توجه پیدا کردم که قدری بیش از انتظارم بود. به این جهت، فکر کردم آن را در این کوتاه نوشته با شما در میان گذارم.
نوشتاری که در پی می خوانید مطلبی است از استاد محترم، جناب مصطفی ملکیان. دریغم آمد که این مطلب را منتشر نکنم. البته این بدان معنا نیست که هیچ ملاحظه یا نقدی بر آن ندارم، اما تامل بر آن را درخور خواننده می دانم؛ و حقیقتا مطلب قابل تاملی است.
وصف صاحبان خرد 22 شهریور 1396 18:47
روایتی که به «حدیث اولی الالباب» یا «روایت صاحبان خرد» مشهور شده است، از جمله روایاتی است که در آن تصویری فراگیر از سیر و سلوک عرفانی منعکس است. امام صادق (علیه السلام) در این روایت، هم طریق سلوک معنوی و هم غایت سلوک و هم آثار این تجربه غایی عرفانی را تبیین کرده اند. آنچه در پی می خوانیم، بخشی از این حدیث و برخی برداشت ها از آن است:
این حدیث شریف می تواند بخشی از پاسخ به این پرسش باشد که چرا با وجود دعای خالصانه ما به دگاه خدا، گاهی دعاهای ما اجابت نمی شود.
تسلیت خدا را بپذیریم 5 شهریور 1396 20:40
در زندگی ما انسان ها موقعیت ها و وضعیت هایی پیش می آید که تحمل آن برای ما سخت می شود. این و ضعیت ها ما را به آشوب می کشد و قرار و آراممان را می برد. در عین حال، حقایقی هست که تذکر آنها به ما در این وضاع می تواند بسیار آرامش بخش و موثر باشد. اما پذیرش این تذکرات و مواعظ و اندرزها گاهی با موانعی همراه است و یا اینکه ارزش آنها به خوبی شناخته ودرک نمی شود. کوتاه نوشته ای که در پی می خوانید، برای تبیین ارزش این حقایق است.
  • تعداد رکوردها : 175