شنبه 30 شهريور 1398 - 22 محرم 1441 - 2019 سپتامبر 21 - ساعت 5:21
196رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
مقاله ای که پیش رو دارید، در باره موعودباوری در یک دین بزرگ شرقی، یعنی آیین بوداست. این نوشتار به جایگاه میتریه، موعود بودایی، در سنت بودایی تبتی می پردازد.
نوشتاری که پیش رو دارید، مقاله ای است در باره دو مفهوم «مراقبه» و «ذن» در عرفان اسلامی و عرفان بودایی. مراقبه در این دو سنت جایگاه مهمی دارد و این دو اصطلاح را عموماً بر هم منطبق دانسته و در ترجمه ها به عنوان معادل به کار می گیرند. اما این دو مفهوم در دو سنت دقیقا یکی نیستند. مقاله ای که می خوانید این تفاوت را مورد بررسی قرار داده است.
آنچه در اینجا پیش روی شما قرار گرفته، جزوه درسی سنت های عرفانی غیر اسلامی است که در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ در دانشکده الاهیات دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شده است.
کوتاه نوشته ای که پیش رو دارید، یادداشتی است در باره خواب های پریشان و خواب بد دیدند و نیز بد خوابیدن. در این نوشته به این موضوع از دو منظر تجربی و دینی توجه شده است.
آنچه در پی می خوانید نکته ای است در دسته بندی روش های دین پژوهی، که در قالب دو نمودار بیان شده است.
خودآگاهی و مراقبه 19 آبان 1396 17:31
آنچه در پی می خوانید مطلبی است در باره لزوم خودآگاهی و مراقبه بر عمل ها و عکس العمل هایی که از ما سر می زند. این مطلب در عین سادگی، تاکیدی است بر این حقیقت که بسیاری از کنش ها و واکنش های ما ناخودآگاهانه و چه بسا از سر توهم باشد. بنابراین، می طلبد که در هنگام عمل قدری هم در باره انگیزه ها و دلایل عمل خود بیندیشیم.
سه مرحله راه عرفان 10 آبان 1396 11:3
مراحل سیر عرفانی و معنوی را با تعابیر مختلف و اصطلاحات گوناگونی بیان می کنند که گاه گیج کننده می شود. اما، چنان که برخی عرفان پژوهان گفته اند، به نظر می رسد همه این مراحل و اصطلاحات، از سه مرحله کلی طریق عرفانی حکایت می کنند. آنچه در پی می خوانید تطبیق این سه مرحله و تبیین های مختلفی است که برای آن کرده اند. تفصیل بیشتر این کوتاه نوشته را در کتاب مفهوم عرفان، از همین قلم، بجویید.
در قرآن آیه مشهور اما کمتر مورد بحث قرار گرفته ای هست که می گوید: «خدا میان آدمی و دلش حایل می شود ... أَنَّ اللَّهَ یحَُولُ بَینْ‏َ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ ...» اما جا دارد بپرسیم که آنجا (میان انسان و قلب او) کجاست؟ و خدا آنجا چه می کند؟ من در پی پاسخی برای این پرسش که بودم، به حقیقتی توجه پیدا کردم که قدری بیش از انتظارم بود. به این جهت، فکر کردم آن را در این کوتاه نوشته با شما در میان گذارم.
نوشتاری که در پی می خوانید مطلبی است از استاد محترم، جناب مصطفی ملکیان. دریغم آمد که این مطلب را منتشر نکنم. البته این بدان معنا نیست که هیچ ملاحظه یا نقدی بر آن ندارم، اما تامل بر آن را درخور خواننده می دانم؛ و حقیقتا مطلب قابل تاملی است.
این حدیث شریف می تواند بخشی از پاسخ به این پرسش باشد که چرا با وجود دعای خالصانه ما به دگاه خدا، گاهی دعاهای ما اجابت نمی شود.
  • تعداد رکوردها : 196