Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 79043
تعداد بازدید : 2341

مراد از ۷۳ فرقه، و فرقه ناجیه و هالکه

مراد از 73 فرقه، و فرقه ناجیه و هالکه

مراد از 73 فرقه ای که فرموده اند امت اسلام به آن منشعب می شوند، امامان یا مشاهیر صاحب پرچم و صاحب مکتبند، آنان که خود فرقه ها را راه می اندازند و یا رهبری می کنند، نه مردم عادی. بنابراین، مراد از «فرقه ناجیه» نیز امیر مؤمنان و اولاد معصوم او (علیهم السلام) و شیعیان خاص ایشانند که پرچم این مکتب را بر دوش می کشند؛ چنان که مراد از 72 دو فرقه هالکه نیز امامان آنانند. این حقیقت با دو دلیل روشن می شود


مراد از 73 فرقه، و فرقه ناجیه و هالکه

مراد از 73 فرقه ای که فرموده اند امت اسلام به آن منشعب می شوند، امامان یا مشاهیر صاحب پرچم و صاحب مکتبند، آنان که خود فرقه ها را راه می اندازند و یا رهبری می کنند، نه مردم عادی. بنابراین، مراد از «فرقه ناجیه» نیز امیر مؤمنان و اولاد معصوم او (علیهم السلام) و شیعیان خاص ایشانند که پرچم این مکتب را بر دوش می کشند؛ چنان که مراد از 72 دو فرقه هالکه نیز امامان آنانند. این حقیقت با دو دلیل روشن می شود:

یکم اینکه، اگر بنا باشد مطابق مفاد روایات، همه آن 72 فرقه در آتش باشند و تنها یک گروه نجات یابند، این مخالف حکمت و رحمت الاهی، و برخلاف بسیاری از روایات است که بیشترینه مردم را مستضعف و «مُرجَون لامر الله» دانسته و قابل بخشش الاهی می داند.

دوم اینکه، در روایتی از امیر مؤمنان علیه السلام به همین حقیقت تصریح شده است. این روایت را سلیم بن قیس هلالی در کتابش، که مورد اعتماد بسیاری از علما و صاحبان جوامع حدیثی شیعه می باشد، نقل کرده است. در بخشی از این رویات چنین می خوانیم:

... وَ تِلْكَ الْفِرْقَةُ [الْوَاحِدَةُ] مِنَ الثَّلَاثِ وَ السَّبْعِينَ فِرْقَةً هِيَ النَّاجِيَةُ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ جَمِيعِ الْفِتَنِ وَ الضَّلَالاتِ وَ الشُّبُهَاتِ هُمْ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ [حَقّاً] وَ هُمْ [سَبْعُونَ أَلْفاً] يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ... بِغَيْرِ حِسابٍ‏ وَ جَمِيعُ تِلْكَ الْفِرَقِ الِاثْنَتَيْنِ وَ السَّبْعِينَ هُمُ الْمُتَدَيِّنُونَ بِغَيْرِ الْحَقِّ النَّاصِرُونَ لِدِينِ الشَّيْطَانِ الْآخِذُونَ عَنْ إِبْلِيسَ وَ أَوْلِيَائِهِ هُمْ أَعْدَاءُ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَعْدَاءُ رَسُولِهِ وَ أَعْدَاءُ الْمُؤْمِنِينَ يَدْخُلُونَ النَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ بُرَآءُ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ [نَسُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏] وَ أَشْرَكُوا بِاللَّهِ‏  وَ كَفَرُوا بِهِ وَ عَبَدُوا غَيْرَ اللَّهِ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ- وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً يَقُولُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‏ ... فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَما يَحْلِفُونَ لَكُمْ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْكاذِبُونَ‏ قَالَ فَقُلْتُ‏  يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ رَأَيْتَ مَنْ قَدْ وَقَفَ فَلَمْ يَأْتَمَّ بِكُمْ وَ لَمْ يُعَادِكُمْ‏ وَ لَمْ يَنْصِبْ لَكُمْ [وَ لَمْ يَتَعَصَّبْ‏] وَ لَمْ يَتَوَلَّكُمْ‏ وَ لَمْ يَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَ قَالَ لَا أَدْرِي وَ هُوَ صَادِقٌ؟ قَالَ لَيْسَ أُولَئِكَ مِنَ الثَّلَاثِ وَ السَّبْعِينَ فِرْقَةً إِنَّمَا عَنَى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالثَّلَاثِ وَ السَّبْعِينَ فِرْقَةً الْبَاغِينَ النَّاصِبِينَ‏ الَّذِينَ قَدْ شَهَرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ دَعَوْا إِلَى دِينِهِمْ. فَفِرْقَةٌ وَاحِدَةٌ مِنْهَا تَدِينُ بِدِينِ الرَّحْمَنِ وَ اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ تَدِينُ بِدِينِ الشَّيْطَانِ وَ تَتَوَلَّى عَلَى قَبُولِهَا وَ تَتَبَرَّأُ مِمَّنْ خَالَفَهَا فَأَمَّا مَنْ وَحَّدَ اللَّهَ وَ آمَنَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَتَنَا وَ لَا ضَلَالَةَ عَدُوِّنَا وَ لَمْ يَنْصِبْ شَيْئاً وَ لَمْ يُحِلَّ وَ لَمْ يُحَرِّمْ وَ أَخَذَ بِجَمِيعِ مَا لَيْسَ بَيْنَ الْمُخْتَلِفِينَ مِنَ الْأُمَّةِ فِيهِ خِلَافٌ فِي أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِهِ وَ كَفَّ عَمَّا بَيْنَ الْمُخْتَلِفِينَ مِنَ الْأُمَّةِ [فِيهِ‏] خِلَافٌ فِي أَنَّ اللَّهَ [أَمَرَ بِهِ أَوْ] نَهَى عَنْهُ [فَلَمْ يَنْصِبْ شَيْئاً] وَ لَمْ يُحَلِّلْ وَ لَمْ يُحَرِّمْ وَ لَا يَعْلَمُ وَ رَدَّ عِلْمَ مَا أُشْكِلَ عَلَيْهِ إِلَى اللَّهِ‏ فَهَذَا نَاجٍ‏ وَ هَذِهِ الطَّبَقَةُ بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ بَيْنَ الْمُشْرِكِينَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ وَ أَجَلُّهُمْ وَ هُمْ أَصْحَابُ الْحِسَابِ وَ الْمَوَازِينِ وَ الْأَعْرَافِ وَ الْجَهَنَّمِيُّونَ الَّذِينَ يَشْفَعُ لَهُمُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمَلَائِكَةُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ يَخْرُجُونَ مِنَ النَّارِ فَيُسَمَّوْنَ الْجَهَنَّمِيِّينَ فَأَمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَيَنْجُونَ وَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ... بِغَيْرِ حِسابٍ‏ ...» (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 8-607)

ترجمه روایت از کتاب اسرار آل محمد (صلی الله علیه وآله)

«... در بين هفتاد و سه فرقه فقط آن يك گروهند كه از آتش و از همه فتنه‏ها و گمراهى‏ها و شبهه‏ها نجات يافته هستند و آنها بحق اهل بهشتند. آنان هفتاد هزارند «5» كه بدون حساب داخل بهشت مى‏شوند. همه آن هفتاد و دو گروه به غير حق متديّن شده‏اند و دين شيطان را يارى مى‏دهند، و (دستوراتشان را) از ابليس و دوستانش مى‏گيرند. آنان دشمن خداى تعالى و دشمن پيامبرش و دشمن مؤمنين‏اند و بدون حساب داخل آتش مى‏شوند، و از خدا و رسولش بيزارند «6». خدا و رسولش را فراموش كرده و به خدا شرك ورزيده و كافر شده‏اند و غير خدا را پرستيده‏اند، ولى خود هم نمى‏دانند و گمان مى‏كنند كار درستى مى‏كنند. روز قيامت مى‏گويند. «بخدا قسم ما مشرك نبوديم، براى او قسم ياد مى‏كنند همان طور كه براى شما قسم مى‏خورند و گمان مى‏كنند بر پايه‏اى استوارند، بدانيد كه آنان دروغگويند» سليم مى‏گويد: عرض كردم: يا امير المؤمنين، چه مى‏فرمائيد در باره كسى كه توقف كرده است. نه به شما اقتدا كرده و نه شما را دشمن داشته است، دشمنى شما را عقيده خود قرار نداده و تعصب هم ندارد. ولايت شما را ندارد و از دشمن شما هم بيزارى نمى‏جويد، [بلکه] مى‏گويد: «نمى‏دانم» و راست مى‏گويد؟ فرمود: اينان از هفتاد و سه گروه نيستند. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از هفتاد و سه فرقه، اعراض‏كنندگان از حق را كه پرچمى برافراشته و خود را مشهور كرده‏اند و به دين خود دعوت مى‏كنند قصد كرده است. يك فرقه از ايشان متديّن به دين الهى و هفتاد و دو فرقه متديّن به دين شيطان‏اند، كه با قبول گفته آنان ولايتشان را مى‏پذيرند و از آنان كه مخالفشان باشند بيزارى مى‏جويند. امّا كسى كه خدا را به يگانگى قبول دارد و به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ايمان آورده ولى نسبت به ولايت ما و گمراهى دشمن ما شناخت ندارد و عداوتى هم در دل ندارد، و چيزى را حلال يا حرام نكرده است، و قبول كرده همه آنچه در بين اختلاف‏ كنندگان امت اختلافى نيست كه خداوند به آنها امر كرده، و خوددارى نموده از آنچه بين اختلاف‏ كنندگان امت در آن اختلافى نيست كه خدا به آن امر كرده يا از آن نهى نموده است. در نتيجه نه عداوتى در دل دارد، و نه چيزى را حرام كرده يا حلال نموده است. او نمى‏ داند و علم آنچه بر او مشكل شده به خدا واگذار نموده است‏، چنين شخصى نجات يافته است. اين طبقه بين مؤمنين و مشركين قرار دارند و قسمت اعظم مردم و اكثريت آنها هستند. اينها اصحاب حساب و ميزان و اعراف هستند و جهنّمى‏ هايى هستند كه انبياء و ملائكه و مؤمنين آنها را شفاعت مى‏ كنند. اينان از آتش بيرون آورده مى‏ شوند و «جهنّميّون» ناميده مى‏شوند. امّا مؤمنين، اينان نجات مى‏يابند و بدون حساب وارد بهشت مى ‏شوند. امّا مشركين، اينان بدون حساب وارد آتش مى‏ شوند. حساب براى اهل اين صفات است كه بين مؤمنين و مشركين هستند، و براى آنان كه قلبشان با اسلام انس داده شده و گناهكارند، و براى آنان كه اعمال نيكى را با اعمال بدى مخلوط كرده‏ اند، و مستضعفينى كه نه قدرت بر درك مفاهيم كفر و شرك دارند و نه مى‏ توانند دشمنى كنند و نه به راهى هدايت مى‏ شوند كه مؤمن عارف باشند. اينان اصحاب اعراف‏ند، كه خداوند در باره اينان مشيّت دارد: اگر خداوند يكى از اينان را وارد آتش كند بخاطر گناه اوست، و اگر از او درگذرد به رحمت خويش رفتار كرده است. (اسرار آل محمد، 8-266)

ثبت شده توسط :

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :