سه شنبه 26 تير 1397 - 5 ذيقعده 1439 - 2018 ژولاي 17
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 234884
تعداد مشاهدات : 574

پرسش‌ها و پاسخ‌های قرآنی ـ تفسیری

چگونه خدا به رسالت پیامبر شهادت می دهد؟

شاید برای شما هم در هنگام خواندن آیه ۴۳ از سوره رعد این پرسش به وجود آمده باشد که مراد از شهادت خدا به رسالت نبی مکرم (ص) چیست و چگونه این شهادت می تواند برای کافران کافی باشد؟ دیگر اینکه مراد از «کسی که علم کتاب نزد اوست» در این آیه کیست و او چگونه به رسالت نبی مکرم (ص) شهادت داده است؟ آنچه در پی می خوانید، پاسخی است که نگارنده این سطور آن را از میان پاسخ های مفسران، عالمانه تر و با ادبیات قرآنی سازگارتر دیده است.

مراد از شهادت خدا و «من عنده علم الکتاب» به نبوت پیامبر (ص)

علی موحدیان عطار

۱۳۹۶/۱۲/۱۰

در سوره رعد، آیه ۴۳، خداوند در مقام محاجه با کسانی که به نبوت و رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خدشه وارد کرده و پیامبری او را انکار می کنند می فرماید: «وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» و کسانی که کافر شدند می گویند تو فرستاده نیستی، بگو میان من و شما بس است گواهی خدا و کسی که علم کتاب نزد اوست.

اینجا و با خواندن این آیه ممکن این پرسش به ذهن آید که مراد از شهادت خدا به رسالت نبی مکرم (ص) چیست و چگونه این شهادت می تواند برای کافران کافی باشد؟ دیگر اینکه مراد از «کسی که علم کتاب نزد اوست» در این آیه کیست و او چگونه به رسالت نبی مکرم (ص) شهادت داده است؟

در پاسخ به این پرسش ها مفسران جواب های متنوعی ارائه کرده اند. اما پاسخی که به نظر مناسب تر و قانع کننده تر می رسد، از صاحب تفسیر المیزان، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (رحمه الله) است. حاصل این پاسخ را با قدری اضافه و ویرایش در پی می خوانیم:

معنای شهادت خدا به رسالت پیامبرش اين است كه آنچه در قرآن در باره تصديق رسالت آمده، اعم از دلایل و حجت هایی که آورده و خود قرآن به عنوان یک معجزه پایدار، شهادت الهى بر رسالت پیامبر است؛ گویا با این آیه خدا به این حقیقت اشاره کرده و می فرماید این قرآن و آنچه در آن هست، به عنوان شهادت خدا میان من و شما کافی است.

و اما مراد از «کتاب» قرآن است و مراد از «کسی که علم کتاب نزد اوست» هر كسی است که اين كتاب را درک کرده و بدان عالم گشته و به معانی و مفاهیم و معارف آن راه يافته باشد. در حقیقت خداوند متعال می خواهد بگوید، علاوه بر من که با همین قرآن به پیمبری نبی مکرم شهادت می دهم، هر کسی هم که عالم به این کتاب است، گواهی خواهد داد كه این قرآن از ناحيه خداست و آورنده آن هم فرستاده خداست.

این را هم اضافه کنم که از آنجا که همه، اعم از سنی و شیعه معترفند که اگر آن کسی که عالم به کتاب است، تنها یک نفر باشد، آن یک نفر علی بن ابی طالب (علیه السلام) است، می توان گفت مصداق بارز و مسلم این شاهد، آن حضرت می باشد. در این باره روایات متعددی هم از شیعه و سنی نقل شده که گفته اند مراد از :کسی که علم کتاب نزد اوست» علی علیه السلام است.

البته بار دیگر این تاکید را لازم می دانم که این به آن معنا نیست که فقط او دارای علم کتاب و مصداق این آیه است، بلکه می خواهند بگویند مصداق بارز و اعلای این آیه علی است و جز او هم هرکسی که به قرآن عالم باشد و آن را بفهمد، شهادت خواهد داد که آورنده آن پیامبر و فرستاده بحق خداست؛ چنان که در طول تاریخ هم هرکسی توانسته است به قدر فهم خود از قرآن آگاهی یابد، اقرار کرده است که این کتاب نمی تواند از جانب غیر خدا آورده شده باشد.

ثبت شده توسط : آقای علی موحدیان عطار

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :